Transport wewnetrzny.
Surowiec po odspojeniu i ewentualnym dodatkowym rozkruszeniu oraz mechanicznym lub ręcznym posortowaniu na ustalone granulacje musi być dostarczany do Zakładu wypalającego lub przerabiającego surowiec, Transport ten odbywa się różnymi urządzeniami w zależności od charakteru złoża (głębokie, płytkie, eksploatacje ,gór), przy czym generalną zasadą jest unikanie przeładunków. W terenie falistym lub górzystym stosowane są kolejki linowe, których wózki wiszące są tak dostosowane pod względem wymiarów, że można je po odczepieniu z liny na stacji końcowej wprowadzić do wnętrza trza pieca pierścieniowego na specjalnych podwoziach, a ponadto za pomocą tych samych wózków bez odczepiania z urządzenia wiszącego , na wiszącej pętli szynowej opróżniać je do podstawowych wciągów lub na hałdę zapasu. Przy postaci wgłębnej surowca do wydobycia na powierzchnię w sposób opisany poprzednio transportowany jest on najczęściej kolejkami wąskotorowymi za pomocą lokomotywek parowych, spalinowych lub elektrycznych, lub w wózkach (wagonetkach) – wywrotkach o wymiarach umożliwiających wprowadzenie tych wózków do wnętrza pieca pierścieniowego. Załadowywanie wagonów kamieniem wapiennym odbywa się na rampach załadowczych . W ten sposób raz załadowany surowiec transportowany jest bez przeładunku na miejsce przeznaczenia. W przypadku płytkich kamieniołomów (do kilkunastu metrów) stosujemy duże wywrotki samoczynne. Konieczność jednego przeładunku na wózki piecowe wyrównane jest w tym przypadku eliminacją kosztownych torów kolejki przemysłowej większą swobodą. ruchu w kamieniołomie. [więcej w: domy z prefabrykatów, wysokość schodów zewnętrznych, przydomowe oczyszczalnie ścieków ]
[hasła pokrewne: tbs krakow, drzwi wejściowe do mieszkania w bloku, furby boom allegro ]